måndag 7 september 2009

PROJKET KRING KLIMATHOTET

GYMNASIESKOLAN I ESLÖV
Diplomerad Gymnasieekonom 2009-09-03



KLIMATHOTET – PROJEKT MED KLASS SP1A

Vi blir dagligen påminda om växthuseffekten och det hot den utgör mot oss människor, men vad är egentligen växthuseffekten? Är det verkligen ett hot? Vilken påverkan har vi själva i klassen? Kan vi göra något för att minska våra utsläpp? Vad görs i världen för att minska utsläppen? Hur anpassar sig företagen till klimathotet och hur används det i marknadsföringen? Dessa och många andra frågor skall vi försöka besvara i detta projekt.

Projektet inleds med miljöutställningen på Volvo, där vi förhoppningsvis får idéer till vårt arbete. Vi jobbar sedan vidare i 6 grupper som lärarna satt samman. Grupperna jobbar med olika infallsvinklar och redovisar sitt resultat både skriftligt och muntligt inför klassen. Varje grupp har en lärare som särskild handledare och Carolina stöttar samtliga grupper med rapportskrivning och upplägg av den muntliga presentationen.

Tider: Vi jobbar med projektet på projekttiden (08.05-10.15) onsdagen den 9, 16 och 23 september och har då tillgång till datasal 307. Redovisning sker onsdagen den 3 september kl 08.05 i sal 118.

Redovisningsformer: Varje grupp redovisar med en skriftlig rapport på 2-3 datorskrivna sidor samt en muntlig presentation utifrån ett manus och några bilder.

Medverkande kurser: Samhällskunskap, naturkunskap, svenska, rättskunskap och företagsekonomi.

Diplomerad gymnasieekonom
Perspektiv: Etik, Internationellt, miljö, naturvetenskap.
Kompetenser: Affärs-, Digtal-, Språk/kommunikation och social kompetens.

Betyg: Ett aktivt deltagande i projektet ger betyget godkänd. I berörda ämnen kan lärarna också göra noteringar för högre betyg.

Grupper och delprojekt:
Gruppindelningen meddelas separat. Innehållet i varje delprojekt förklaras mer detaljerat av respektive lärare.

1. Sammanfattning av miljöutställningen på Volvo (Lärare Christian)
Gruppen redovisar intressanta iakttagelser från utställningen och ger en inledning kring problematiken med växthuseffekten för vårt liv på jorden.


2. Växthuseffekten – vad är det? (Lärare Olle)
Gruppen redovisar vad som egentligen menas med växthuseffekten och vilka effekter det kan ge på vårt klimat och framtida liv på jorden.


3. Bilbränsle - finns det något som är miljövänligt? (Lärare Olle)
Kartlägg vad det finns för olika drivmedel för bilar som säljs i Sverige. Vi hör ofta argument för att olika drivmedel är bäst ur miljösynpunkt, men hur är det egentligen. Vilken miljöbelastning ger de olika alternativen? Vad är bäst att använda ur miljösynpunkt? Finna det andra argument för eller emot vissa drivmedel, t ex arbetsförhållanden där bränslet framställs.


4. Klassens miljöpåverkan – vad kan vi själva göra? (Lärare: Christian och Gunilla)
Gruppen undersöker genom en enkät den klimatpåverkan klassens familjer har för växthuseffekten. Undersökningen är anonym och syftar enbart till att ge oss underlag för diskussion kring vad vi kan göra för att minska vår klimatpåverkan i det dagliga livet.

Gruppen ger oss praktiska tips på vad vi kan göra i vardagen för att minska våra utsläpp av växthusgaser. Det är inte bara transporter och uppvärmning som berörs, utan även vad vi äter.


5. Internationell samverkan kring klimathotet (Lärare: Gunilla och Christian)
Hur samverkar länder för att minska utsläppen av koldioxid. Vad görs inom EU och övriga världen?


6. Hur används miljöargument i företagens marknadsföring? (Lärare: Anders)
Volvo använder miljöargumentet flitigt i sin marknadsföring av personbilar. Volvo marknadsför sin miljösatsning under namnet DRIVe – är det trovärdigt? Blir du lockad att köpa en sk miljöbil? Hur använder andra företag miljöargument i marknadsföringen? Är miljöpåverkan viktig för oss kunder då vi gör våra produktval?


Lycka till!

Gunilla, Carolina, Christian, Olle och Anders

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar