Den 5 april lyssnadë ni på en föreläsning om varumärken på Handelshögskolan. Professor Richard Wahlund gav eleverna nyttiga begrepp och nyckelord som de kommer att kunna använda när de arbetar i projekt med reklamkampanjer.
Många av begreppen var på engelska, som till exempel PLC – Product Life Cycle – som handlar om en produkts livscykel. I vårt moderna samhälle, menade Wahlund, får produkter kortare och kortare livslängd och han exemplifierade med mobiltelefoner som man tidigare hade ganska länge men numera byts de ut allt fortare. En anledning är vårt är att konsumenter hör talas om produkter upp till ett år innan de lanseras – såsom iPhone och iPad.
En annan aspekt som Wahlund tog upp och som eleverna i SP2a kan ta fasta på när de redovisar sina kampanjer är att försöka hitta nya användningsområden. Barnängens produkter och glass var två av Wahlunds exempel. Han förklarade att Barnängen fick ett enormt ekonomiskt uppsving när de även riktade sig vuxna i sina reklamkampanjer. Glass, fortsatte Wahlund, kan man numera äta när som helst på året och även som efterrätt vilket tidigare var otänkbart. Med informationen och tipsen från denna föreläsning kan eleverna göra kreativa, och kanske innovativa, reklamkampanjer!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar